Toitumine & liikumine

Südamesõbralik toitumine ja füüsiline aktiivsus on olulised nii tervetele ja noortele inimestele, kelle risk haigestuda mõnda südamehaigusesse hetkel on madal, kui ka neile, kellel on juba diagnoositud mõni südame-veresoonkonna haigus.

Liikumine

Liikumine ja füüsiline koormus on südamele kasulikud järgmistel põhjustel:

  • Suurendavad HDL ehk “hea” kolesterooli taset veres
  • Aitavad vältida trombide teket
  • Langetavad vererõhku
  • Aitavad vähendada stressi
  • Aitavad langetada kaalu ja seeläbi vähendada südame-veresoonkonna haiguste riski.

Füüsiline aktiivsus ei tähenda tingimata sportimist mõnes terviseklubis. Oluline on pulsisageduse tõus ja see saavutatakse ka näiteks aiatöö, reibaste jalutuskäikude või koristamisega jms.

Taldrikureegel

“Taldrikureegel” on hea abivahend tervisliku toidukorra kokkupanemiseks. Taldrikureeglit järgides võid olla kindel, et erinevate toitude osakaal toidukorras on õige. Jälgi kindlasti ka seda, et taldrikul oleks alati vähemalt 5 värvi toitu.

  • Erinevad salatid või aurutatud-hautatud-keedetud köögiviljad peaksid moodustama koguseliselt pool taldrikust;
  • Põhitoit, nagu kala, kana või liha peab moodustama veerandi;
  • Lisand, näiteks riis, kartul, tatar, makaronid jms ülejäänud veerandi. Kui tegemist on segutoiduga, nt risoto, lasanje või vormiroog, siis peaks segutoit moodustama pool ja salatid-köögiviljad samuti pool taldrikust.

Taldrikureegli võttis esmakordselt Eestis kasutusele Eesti Südameliit 2000. aastal

Euroopa Kardioloogide Seltsi toitumissoovitused “halva kolesterooli” taseme langetamiseks:

Mida eelistada Mida kasutada mõõdukalt Mida süüa harva ja väheses koguses
Teraviljatooted Täisteratooted Sai, riis, pastatooted, küpsised, maisihelbed Küpsetised, koogid pirukad, saiakesed
Köögiviljad Toored ja keedetud köögiviljad Võis ja koores valmistatud köögiviljad
Kaunviljad Kõik (sealhulgas sojatooted)
Puuviljad Värsked või külmutatud puuviljad Kuivatatud puuviljad, marmelaad, moos, konservpuuvijad, mahlajäätis
Magustoidud ja magusained Kaloreid mitteandvad magusained Sahharoos, mesi, fruktoos, glükoos, šokolaad, kompvekid Tordid, jäätised
Liha ja kala Lahja või rasvane kala, linnuliha ilma nahata Õhukesed loomalihalõigud, lambaliha, sea- või vasikaliha, mereannid Vorstid, salaami, peekon, ribid, hot dog‘id, siseelundid
Piimatooted ja munad Rasvavaba piim ja jogurt, munavalge Väherasvane piim, väherasvane juust ja teised piimatooted Harilik juust, koor, munakollane, täispiim ja jogurt
Rasvained ja salatikastmed Veiniäädikas, ketšup, sinep, rasvavabad salatikastmed Taimeõlid, pehme margariin, salatikastmed, majonees Või, tahke margariin, transrasvad, palmi- ja kookosõli, rasv, peekonirasv, munakollaseid sisaldav salatikaste
Pähklid/seemned Kõik Kookospähkel
Küpsetamisviisid Grillimine, keetmine, aurutamine Praadimine, küpsetamine Õlis praadimine

Vaata lisaks:

Küsimused AstraZeneca toodete kohta: estonia@astrazeneca.com
Kui teie küsimus puudutab teie enda või teie perekonnaliikme tervist, võtke palun ühendust arsti või apteekriga. 1023297.011_12/16_EE
web flash ad